Як супермарекети економлять енергоресурси завдяки рекуперації тепла від холодильного обладнання

У країнах Євросоюзу супермаркети економлять енергоресурси завдяки рекуперації тепла від холодильного обладнання.

Сьогодні понад 5000 магазинів у світі використовують концепцію, яка дозволяє віддавати тепло у міську теплову мережу та ще і підігрівати водопровідну воду для власних потреб, передає economica.com.ua.

Найбільшим споживачем електроенергії у супермаркеті є холодильні машини. За даними досліджень, тільки 30% часу роботи компресорів використовуються для охолодження, а решту їхньої роботи можна використовувати для генерації тепла.

Наприклад, компресори можуть підтримувати роботу теплових насосів узимку, коли нема великої потреби в холоді, а натомість потрібне тепло. Навіть у домашніх холодильниках задня стінка нагрівається під час конденсації фреону. У промислових масштабах це тепло можна використовувати з користю.

У 2015 році 20 магазинів однієї з найбільших мереж продуктових супермаркетів SuperBrugsen на острові Альс у Данії впровадили нову технологію, що передбачає використання енергії холодильного обладнання, і почали забезпечувати теплом 16 будинків площею 130 кв м кожен.

У такий спосіб супермаркет заощаджує на газі для опалення понад 30 тис. доларів на рік, а шкідливі викиди скоротив майже на 35%.

Використання тепла об'єктів торгівлі зацікавило не лише жителів Данії. Супермаркет Kiwiу у норвезькому містечку Aulifeltet економить до 50% на оплаті електроенергії завдяки концепції рекуперації тепла. У магазині встановлені геотермальний тепловий насос, який бере тепло з глибини землі, сонячні батареї на даху, додаткову теплоізоляцію і комплексне управління холодильною технікою, системою вентиляції та освітленням.

Супермаркет REMA 1000 у Тронхеймі в Норвегії на 100% використовує зелені технології і оснащений інноваційними системами рекуперації тепла, які дозволяють до 2020 року економити 30% електроенергії.

На вході супермаркету встановлена повітряна завіса. Також є чотири геотермальні свердловини глибиною 170 метрів, які використовуються для забезпечення природного охолодження в літній період і в якості джерела тепла для теплових насосів взимку.

Передбачається, що в Україні перші магазини з рекуперацією тепла від холодильного обладнання з’являться вже цьогоріч. 

Використанням тепла, генерованого супермаркетами, можна частково вирішити проблему відсутності гарячого водопостачання у великих містах України, наприклад у Києві, зазначає інженер компанії Danfoss Україна Денис Ковальчук.

«Дахи та потужності холодильного обладнання в супермаркетах можна використовувати для збільшення енергоефективності і додаткового заробітку, супермаркети могли б відчутно розвантажити централізовану систему теплопостачання та диверсифікувати її», - впевнений інженер. 


Кількість отриманого тепла залежить від розмірів та потужності холодильного обладнання супермаркету. На кількість тепла, яке більшість торгових точок просто скидають в атмосферу, також впливає речовина, що використовується у холодильному обладнанні.

Обладнання з фреоном нагрівається до 40-50 градусів. Для охолодження таких систем достатньо вентиляторів та температури навколишнього середовища. В системах, де в якості холодоагенту використовується вуглекислий газ, окремі елементи нагріваються до 80 градусів.

Це надлишкове тепло можна використовувати для нагрівання води, опалення супермаркету, або взагалі можна продавати у централізовану мережу.

На додачу, холодильне обладнання може допомогти вирішити проблему відсутності гарячого водопостачання у супермаркетах.

Досі охолоджувальні системи більшості супермаркетів зазвичай працюють на фреоні чи на вуглеводнях. Специфіка цих речовин у тому, що вони дорогі, або вибухонебезпечні, або шкідливі для озонового шару Землі.

Ще у 1985 році більшість країн світу підписали Монреальський протокол, який передбачав до 2000 року зменшити використання фреонів на 50%, а згодом і зовсім відмовитися від них.

Уряди європейських країн продовжують вести політику з припинення використання небезпечних для атмосфери холодоагентів, збільшуючи вартість їх утилізації та встановлюючи додаткове оподаткування.

За словами інженера Danfoss Україна Дениса Ковальчука, сьогодні мережі все більше переходять на вуглекислий газ, який також використовується в холодильних системах і позбавлений усіх вищезазначених недоліків. 

«В ЄС, починаючи з 2013 року, кількість супермаркетів збудованих з використанням вуглекислого газу у холодильних системах збільшується щорічно приблизно на третину: сьогодні таких супермаркетів в Європі вже більше 12 тисяч, - пояснює він. - В українських магазинах абсолютна більшість холодильників поки працюють на фреоні, втім, переорієнтація на системи з вуглекислим газом — це питання часу».

На 60% менше вуглекислого газу потрапляє в атмосферу у системах із СО2, в порівнянні із системами на фреоні, продовжує він. «Популярні синтетичні холодоагенти в середньому у 3 000-4 000 разів мають більший вплив на глобальне потепління, - каже Денис Ковальчук. - Сьогодні холодильні системи на СО2 коштують приблизно на 20-40% дорожче систем на фреоні, але сервісні витрати для таких систем нижчі: вуглекислий газ в Україні вже зараз у вісім-десять разів дешевший, ніж фреон».

Коли в Україні буде адаптоване європейське законодавство, вибір на користь фреону не матиме економічного сенсу, впевнений він, додаючи, що вуглекислий газ - не токсичний, не горить і не потребує повторної переробки.


Якщо Ви помітили орфографічну помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Новини по темі:

comments powered by Disqus
Система Orphus

Щотижнева
e-mail розсилка