Як Гамбург перетворився на зелену столицю Європи

Гамбург знайшов спосіб поєднати інтереси промисловості з прагненням городян жити у комфортному та здоровому середовищі та завоював титул "Зелена столиця Європи - 2011".

Великий індустріальний і портовий центр Німеччини обійшов конкурентів за такими показниками, як кліматична політика, обробка стічних вод, а також загальний рівень екологічної політики у місті, передає "Беллона", посилаючись на журнал "Екологія і право".

У Гамбурзі, який входить у десятку найбільших міст Євросоюзу, мешкає близько 2 млн осіб, а всього в регіоні метрополії проживає 4,3 млн чоловік. Місто-порт займає друге місце за обсягом перевалки вантажів у світі, якщо не брати до уваги Південно-Східну Азію.

На початку 2011 року Сенат Гамбурга запустив цілий ряд нових програм у галузі екологічної та кліматичної політики, зокрема, у сфері розвитку громадського транспорту, підтримки електротранспорту, збільшення площі особливо охоронюваних природних територій (ООПТ), а також проведення громадських кампаній по посадці дерев вздовж автомагістралей. Так, міська система швидкісних автобусів отримала на модернізацію 259 млн євро, особливо охоронювані природні території "Ді Райт" ("Die Reit) у 2011 році були збільшені із 49 до 92 гектарів, а ООПТ "Роденбекер Квелленталь" (Rodenbeker Quellental) - з 47 до 84 гектарів, на узбіччях автодоріг з'явилося більше 2600 нових дерев.

У тому ж році у Гамбурзі був встановлений найбільший у регіоні вітропарк, який виробляє 7,9 млн кіловат у рік і забезпечує електрикою більш ніж 3000 домогосподарств. У 2011 відкрився і біогазовий завод "Бютцберг" (Btzberg), що застосовує принцип сухої ферментації органічних відходів. З біомаси, яку постачають підприємства харчової та сільськогосподарської галузі, та побутових органічних відходів завод виробляє до 600 кубометрів біогазу в годину. Після очистки від домішок отриманий на підприємстві біометан подається у загальну мережу газопостачання.

Ще один завод, також відкритий у 2011 році, виробляє біогаз зі стічних вод. Більша частина цього біогазу використовується для енергопостачання самої системи очищення, потреби якої у зовнішніх джерелах енергії в останні роки знизились у два рази.

В результаті проекту "Гамбург - зелена столиця Європи" місту вдалося більш ніж удвічі збільшити кількість будинків, які споживають енергію з відновлюваних джерел: з 20 тис. домогосподарств у кінці 2010 року до 45 тис. домогосподарств роком пізніше. В рамках ініціативи також був запущений онлайн-атлас сонячної енергетики, який дозволяє жителям та інвесторам оцінювати потенціал отримання енергії від встановлення сонячних панелей на даху конкретного гамбурзького будинку.

"Гамбург – це не екорайський острів, а типове європейське місто з розвиненою промисловістю і транспортом, та виникаючими у зв'язку з цим екологічними проблемами, - наголошує куратор проекту "Гамбург - зелена столиця Європи" Дженніфер Веше. – Однак нині на території 755 кв. км ми маємо велику кількістю води, парків і відкритих зелених просторів. 1700 гектарів належать до особливо захищених областей і областей збереження природного середовища Євросоюзу - "Натура 2000", 9% території займають особливо охоронювані природні зони».

На додачу, близько 40% території Гамбурга використовується для сільського господарства, лісів і парків. Розвиток сектору нерухомості у місті забезпечують не за рахунок освоєння прилеглих природних територій, а за допомогою реновації та переорієнтації старих будівель. При цьому у великому індустріальному центрі намагаються збільшувати зелені території. Приміром, чотири кілометри нового шосе A7 мають намір побудувати під землею, у тунелі, над яким у західному Гамбурзі з'явиться парк. В той же час до нових будівель мегаполіс застосовує підвищені екостандарти, зокрема у сфері ефективності використання енергоресурсів. Дахи деяких нових та старих будинків, що реконструюються, підлягають озелененню.

Гамбурзький порт намагається замінити автотранспортні перевезення залізничними та водними, аби зменшити екологічне навантаження на місто.

Завдяки збудованим в останні роки залізничним під'їздам 70% всіх контейнерів у порт і з порту транспортується по залізниці. На додачу, в межах міста вантажі можна перевозити на "контейнерному таксі" - невеликому судні, що курсує по каналах Гамбурга. Такий спосіб зменшує і рух на вулицях, і викиди від автотранспорту - один рейс судна замінює до 50 рейсів вантажівок.

З метою скорочення автомобільних викидів Гамбург активно розвиває громадський транспорт. Наразі продовжують відкриватися нові лінії підземного і наземного метро, а також трамвайні лінії. Місто також планує розвивати велосипедний транспорт, зокрема за рахунок обладнання нових велодоріжок.

За словами керівника відділу промисловості, енергетики і навколишнього середовища Торгової палати Гамбурга Тобіаса Кналя, незабаром запрацює програма підтримки електротранспорту. «Незважаючи на зростаюче число електромобілів, громадських пунктів для їх підзарядки поки явно недостатньо, - каже фахівець. - Зараз у Гамбурзі близько тисячі електромобілів, що зовсім небагато для кілька мільйонного міста».

Гамбург став першою федеральною землею Німеччини, де були ліквідовані всі сміттєві полігони. У порівнянні з 2009 роком обсяг роздільно зібраних біовідходів виріс на 76%, а обсяг паперу та картону - на більш скромні 15%. Обсяги роздільно зібраних інших відходів: металу, скла, пластмаси і т. д. - зростають щорічно на 6%.

В останні кілька років у Гамбурзі було зафіксовано зниження споживання води - у тому числі завдяки успішним кампаніям з підвищення ефективності використання ресурсів. Крім того, у місті запустили програму виробництва теплової енергії зі стічних вод, а також ряд пілотних проектів зі створення автономних систем очистки і повторного використання стічної води на рівні декількох або окремих будинків.

"Бажаючи поєднати інтереси промисловості з високою якістю життя, місто запроваджує високі екологічні стандарти для виробництв та підтримує "зелені" ініціативи бізнесу, - каже Дженніфер Веше. - За останні п'ять років екологічне партнерство мотивувало більше 1000 підприємств регіону уникнути викидів 85 тис. тонн СО2 у рік, а також суттєво знизити обсяги використання води і хімічних сполук, одночасно зменшивши обсяги продукування відходів".

За даними Торгової палати Гамбурга, в регіоні зареєстровано майже 2000 «зелених» компаній, у штаті яких перебуває понад 33,4 тис. співробітників. Загальний річний обсяг продажів цих компаній перевищує 10,5 млрд євро. При цьому більше 60% підприємств сектору екологічних технологій – це малий і середній бізнес зі штатом менше 10 осіб.

До 2020 року Гамбург поставив за мету скоротити викиди парникових газів у порівнянні з рівнем 1990 року - на 40%, а до 2050-го - на 80%. Щорічний бюджет, передбачений містом на заходи, пов'язані зі зниженням викидів і адаптацією до наслідків зміни клімату, складає 25 млн євро. В число основних заходів кліматичної політики Гамбурга входить підвищення енергоефективності будівель. При цьому реконструкція громадських і муніципальних будівель відбувається в місті за рахунок міського бюджету, а приватні домовласники, насамперед сім'ї з невисоким рівнем доходу, підвищують енергоефективність власних будинків завдяки субсидіям та податковим пільгам.

Європейська комісія запустила ініціативу "Зелена столиця Європи" п’ять років тому. Першою "зеленою столицею", у 2010 році, став Стокгольм. Цьогоріч самим "зеленим" був визнаний англійський Брістоль.

Якщо Ви помітили орфографічну помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Новини по темі:

comments powered by Disqus
Система Orphus
Щотижнева
e-mail розсилка