Український енергетичний стартап uMuni за 7 місяців допоміг Львівщині зекономити 18 млн.грн

Український інноваційний стартап uMuni лише за перших сім місяців 2015 року дозволив Львівщині зекономити 18 млн грн, а в найближчі роки планує стати найбільшою українською “розумною” енергетичною платформою, яка дозволить організаціям без значних фінансових інвестицій впроваджувати найсучасніші інноваційні технології для управління енергоспоживанням.

Яким чином IT-стартап дозволяє економити українським бюджетним організаціям нам розповів керівник проекту - Зеник Матчишин:



Яким чином ваш стартап допомагає економити кошти?

Рішення по енергоменеджменту існують вже давно, проте більшість з них фокусуются на місячних даних, тобто скільки будівля спожила за місяць, а це створює значну затримку в прийнятті рішеннь. Коли в будівлі щось сталось, це буде відомо аж по завершенню місяця, коли прийде більший рахунок за споживання. Ми побачили, що перехід на щоденний збір даних по будівлі суттєво підвищує швидкість та ефективність рішень. 

Система uMuni уможливлює перехід на щоденний (по суті довільний інтервал) збір даних та детальний опис самої будівлі, процесів у ній та обладнання, яке використовується. Це дає змогу приймати рішення з відставанням в один день, тобто коли щось сталось, ви вже на наступний день побачите відхилення та зможете відреагувати. Коли ми говоримо про масштаби міста, де є сотні будівель у комунальній власності, чи про мережу магазинів, з десятками будівель розкиданих по декількох областях, відхилення від норм не є вже такою рідкістю. Своєчасна реакція навіть на декілька таких випадків може дати досить суттєвий фінансовий результат.

Окремим елементом є поведінкові зміни. Дані вводять люди відповідальні за будівлю. До використання системи вони просто сплачували великий рахунок за комунальні послуги. Коли за допомогою системи вони переходять на щоденний збір, навіть без реакції з центру, вони більш свідомо починають ставитись до споживання, оскільки вони бачать динаміку в розрізі днів. Коли ви декілька днів вводили одинакові покази споживання, і тут несподівано у вас йдуть значення у 3 рази вищі, більшість людей чисто з цікавості почнуть виясняти причину. Відповідь на таке питання допоможе ще додатково зекономити кошти.

Крім того, в системі є великий асортимент аналітичних інструментів для оцінки ефективності, аналізу споживання, орендарів, питомого споживання для всіх будівель, що допомагає виявити які будівлі чи заходи вимагають першочергової уваги, що суттєво підвищує ефективність енергоменеджерів.

Наш базовий сценарій при ручному зборі даних дає мінімум 3%-5% економії ресурсів, при автоматичному 5%-10%. Якщо систему використовують кваліфіковані енергоменеджери, ефективність у перший рік може доходити до 15% економії ресурсів.


Чим відрізняється автоматичний збір даних від ручного?

Автоматичний збір - це узагальнений термін щодо збору даних не ручним способом. Він складається з таких груп: 

  • отримання даних з розумних квартирних лічильників, 
  • отримання даних з будинкових лічильників, 
  • отримання даних через REST API, 
  • отримання даних через інтеграцію з іншими існуючими системами через бази даних чи SFTP, 
  • інтеграція з пристроями Internet of Things (IoT) - хвилею пристроїв, які полегшують збір даних щодо споживання. 

Причому система підтримує не тільки електричні покази, а також і інші типи даних, наприклад вода, тиск чи температура. Ідея нашого автоматичного збору полягає в уніфікації джерел даних. Ми побачили, що в реальних підприємствах є цілий зоопарк обладнання, яке не сумісне одне з одним, плюс декілька внутрішніх старих та нових систем. uMuni це платформа, де ці дані сходяться в одне ціле і їх можна ефективно аналізувати. 

Наприклад, аналіз споживання району міста з житловими будинками - будинкові лічильники, об’єднані в одну мережу - зв'язки даних, в розрізі квартир - квартирні лічильники, з метою виявити потенційний прорив каналу. Це типовий наш сценарій аналізу.


Скільки будинків вже підключено до вашої системи? (та як довго)

Наразі у системі 730 будівель. Ми почали додавати будівлі в грудні 2014 року, і з того часу кожного місяця на декілька десятків росте кількість будівель у системі. Зараз йдуть переговори про декілька пілотів на рівні областей та органів центральної влади, де сумарно буде декілька тисяч будівель, що прискорить наш ріст до декількох сот нових будівель кожного місяця.


Який відсоток підключених об'єктів використовують автоматичний збір даних?

На даний момент автоматичний збір даних використовується в межах технологічного пілоту для ЛьвівВодоканал. Це декілька десятків будівель. Там є декілька джерел даних (будинкові лічильники різних виробників та внутрішні бази) які сходяться в одне ціле в uMuni. Паралельно ми тестуємо пристрої безконтактного збору даних, але це наші внутрішні пілоти. Після завершення внутрішнього тестування будемо пропонувати їх для середніх та великих будівель, де протягом години може суттєво змінюватись споживання, відповідно є доцільність встановлення такого пристрою. Більшість клієнтів в перспективі скоріш за все матимуть змішане середовище, де збір даних буде частково ручний, а частково автоматичний. 


Чи підтримує вашу ініціативу місцева влада?

Так. Як не дивно, але саме місцева влада була найбільш активною у впроваджені цього сервісу та давала якісний відгук по роботі системи. Оригінально система була започаткована на хакатоні, який був організований Greencubator та LvBS. На цій зустрічі були представники Львівської Мерії, які досить відкрито поділились своїм баченням та проблемами, які не дозволяли їм перейти на наступний рівень енергоменеджменту. 

Після розробки першої версії почався пілот, який впроваджувався за тісної співпраці з відділом Енергоменеджменту ЛМР. Результатом такої співпраці стала система, яка має функціонал, що дійсно використовується і який реально потрібний. Відділ Енергоменеджменту ЛМР взяв досить хорошу швидкість впровадження і до кінця літа 2015 року в системі вже було близько 500 будівель комунальної власності. За кожною будівлею стоїть як мінімум одна людина-користувач системи і додатково районні енергоменеджери.


Які основні проблеми виникають при роботі з бюджетними організаціями?

Ключовим звичайно є фінансування, що ускладнює впровадження апаратних рішень. Ми спробували це з мінусів перетворити на плюс, і результатом є система, яка не потребує в базовому сценарії пристроїв - можна користуватись виключно програмним продуктом. Звичайно був певний спротив на перших етапах, так як ця система абсолютно щось нове для працівників. Ми старались максимально йти на зустріч та оптимізувати роботу системи, щоб вона була максимально проста та корисна, і не викликала дискомфорту. В результаті, після декількох ітерацій по головних сценаріях, ми отримали інтерфейс, який не відштовхує і є комфортним у роботі.

Суттєву роль відігравав системний підхід зі сторони відділу Енергоменеджменту ЛМР. Коли були якісь організаційні чи бюрократичні труднощі, вони не входили в круте і тривале піке, а старались максимально швидко знайти рішення. І факт економії 18 мільйонів гривень показує, що навіть у бюджетних структурах, при бажанні можна робити великі зміни.


Ви співпрацюєте лише з бюджетними організаціями?

Ні, бюджетні організації були першими, з ким ми почали працювати, так як були найбільш проактивними. Після успішного закінчення пілоту з ЛМР ми почали спілкуватись з приватними компаніями які володіють чи управляють великою кількістю нерухомості. По суті велика компанія, яка має 100+ будівель не сильно відрізняється в управлінні від міста. Є свій рівень складності та викликів. Зараз ведуться пілотні проекти з приватними компаніями і ми виявляємо речі, які унікальні для них. 

Що важливо: хороші напрацювання по бюджетній сфері стають корисними приватним компаніям, і так само напрацювання з приватного бізнесу допомагають бюджетним організаціям. І це все в межах однієї цілісної системи.


Яким ви бачите ваш проект uMuni через декілька років? Які у вас плани?

Ми нарощуємо функціонал з метою стати базовою платформою для енергоефективності в масштабах міста, де будуть сходитись люди/підприємства (державні та приватні) та постачальники ресурсів (вода, електрика, газ) з базовим елементом - будівлею. Таким чином буде повністю інтегроване рішення, яке в рази підвищить швидкість прийняття рішень та їхню ефективність. 

Місто - це не обов'язково щось велике. Це може бути невеличке містечко, але яке в свою чергу може мати сонячну генерацію, резервні батареї для нічного зберігання, доступ до центральних енергетичних мереж, свій видобуток і багато інших елементів. Це досить типова ситуація для європейських міст і ми хочемо дати їм рішення, як цим всім нормально керувати. 

Крім збільшення кількості корисної функціональності, ми також нарощуємо технологічну базу. uMuni вже має елементи рішень для великих даних (Big Data) та підтримку деяких з Internet of Things технологій. Ми плануємо підтягнутись до головних світових стандартів, щоб бути сумісними з найсучаснішими рішеннями і могти масштабуватись від села на 30 будівель до мегаполісу на десятки мільйонів мешканців. 

Якщо Ви помітили орфографічну помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Новини по темі:

comments powered by Disqus
Система Orphus
Щотижнева
e-mail розсилка