Російська компанія добудує Хмельницьку АЕС за 70 млрд грн

Будівництво 3-го і 4-го енергоблоків Хмельницької атомної електростанції (ХАЕС) було заморожене ще з радянських часів. Тепер цей грандіозний за ресурсами та витратами проект знову збираються реанімувати. Його кошторис становить близько 70 мільярдів гривень, а в технічному завданні вже виписаний тип реактора конкретного виробника – Skoda JS. Хоча компанія зареєстрована у Чехії, але має російське коріння – вона підконтрольна підсанкційному російському «Газпромбанку», інформує Радіо Свобода. Цей банк, яким співволодіє російська енергетична корпорація «Газпром», перебуває під санкціями не лише в Україні, але й у Сполучених Штатах Америки та Євросоюзі.

Skoda JS також фігурує у кримінальній справі НАБУ щодо екс-депутата Миколи Мартиненка – як компанія, за домовленостями з якою, за версією слідства, він виводив державні гроші з України на свою панамську фірму.


Будівництво третього та четвертого енергоблоків Хмельницької АЕС почалося у 1985-86 роках. Та через вибух у Чорнобилі його припинили – після запровадження мораторію на будівництво атомних станцій. Мораторій зняли ще в 1993 році. Але рішення добудувати ці два енергоблоки Кабмін ухвалив набагато пізніше – лише в середині двотисячних. У 2008 році відбувся конкурс із відбору типу реакторної установки для Хмельницької АЕС. Тоді участь у ньому взяли американська Westinghouse, яка згодом відмовилась від участі в конкурсі, південнокорейська KEPCO та російська «Атомстройекспорт». Зрештою перемогли саме росіяни.

Заступник гендиректора з капітального будівництва Хмельницької АЕС Олег Рахлінський пояснює перемогу російського підрядника питаннями економії:

«У цих міжнародних торгах ми прописали, що мають бути максимально використані виконані будівельні конструкції. Для чого це було потрібно? Це набагато зекономить вартість цього будівництва. Воно буде значно дешевшим, ніж будувати з нуля. Крім того, багато обладнання було поставлено, його ж теж потрібно було використати».

А ось медіа-директор асоціації «Український ядерний форум» Ольга Кошарна, яка багато років досліджує тему будівництва енергоблоків, критикувала вибір російського партнера на конкурсі в 2008 році.

«Проект цей радянський, звісно. І реактори, які там за нинішньої готовності будівельних конструкцій третього блоку – десь 75% – і частини завезеного обладнання, логічно було б, щоб вони добудовували», – зазначає вона.

Кошарна додає, що альтернативи не було, адже умови тоді були прописані під росіян. Повноцінного тендеру не було, лише виписані критерії конкурсу. Але навіть після обрання типу реакторної установки роботи так і не почалися. Ольга Кошарна вважає – через дії російської сторони, яка не виконала своїх початкових обіцянок. Україна розірвала договір з російською компанією у 2015 році – вже за умов анексії Криму та військової агресії Росії на Сході.

У держкомпанії «Енергоатом», яка є оператором атомної станції, вирішили шукати нових партнерів. Але ці зміни відбулися вже без відкритого конкурсу та без тендеру – на основі переговорів із потенційними постачальниками. А в оновленому техніко-економічному обґрунтуванні тепер вказано, що реакторні установки може поставити чеська Skoda JS. На самій АЕС пояснюють, що основний мотив такого рішення – це нижча вартість проекту в порівнянні з іншими виробниками.

«Два блоки коштують 3 мільярди, ну, трохи більше 3 мільярдів доларів, – розповідає заступник гендиректора з капітального будівництва Олег Рахлінський. – А якщо брати, наприклад, корейські, чи китайські, чи Areva, Westinghouse, то в них мінімальна ціна одного блоку – це 4 мільярди доларів».

В «Енергоатомі» вважають, що здешевити проект зможе використання українських складових при будівництві енергоблоків. Але їх будівництво буває значно витратнішим, ніж планові показники – як приклад екологи наводять світовий досвід.

«Французька компанія Areva, яка будувала багато реакторів, має досвід, вони взялися побудувати реактор у Фінляндії, і тоді йшлося про вартість десь у 3 мільярди євро, – розповідає заступник директора громадської організації «Екодія» Олексій Пасюк. – І вони мали його закінчити до 2010 року. Зараз 2019-й, реактор ще не добудований, і він коштує вже близько 10 мільярдів доларів».

А ось щодо чеської Skoda JS Олексій Пасюк має певні застереження, адже компанія будувала реактори ще за радянських часів.

Skoda JS – це чеська компанія, яка працює в сфері атомної енергетики десятки років. Однак її власником виявилась OMZ B.V., зареєстрована у Нідерландах. Вона входить до холдингу «Об’єднані машинобудівні заводи», що підпорядковується «Газпромбанку». Більшість його акцій належать «Газпрому» та пов'язаним із ним структурам. Проти «Газпромбанку» в Україні введено санкції, однак Skoda JS – із тієї ж групи підприємств – до українського санкційного списку не входить. Натомість на Skoda JS накладені санкції в США.

Добудова енергоблоків Хмельницької АЕС – це справа щонайменше семи років та десятків мільярдів гривень. Але проект може і далі відкладатися, і одна з причин – це відсутність фінансування. Один із можливих варіантів для вирішення питання фінансування – отримання кредиту в Євросоюзі в обмін на експорт електроенергії з 2-го енергоблоку Хмельницької станції. Іншим варіантом може бути отримання кредиту в Китаї – але за умови участі китайських підрядників у проекті. В «Енергоатомі» дійсно розглядають співпрацю з Китаєм – зокрема, з Китайською національною ядерною корпорацією. І не виключають, що у спорудженні четвертого блоку використають саме китайські технології.

У самому «Енергоатомі» не виключають, що установку для третього енергоблоку Хмельницької АЕС поставлятиме не Skoda JS, а інший виробник – якщо він викупить у Skoda JS документацію на реакторну установку. А постачальника, зрештою, обіцяють обрати публічно, на тендері. Гендиректор «Атомпроектінжинірингу» – відокремленого підрозділу «Енергоатома» – Юрій Шейко вважає, що такий варіант може бути цікавим для іноземних підрядників, наприклад Westinghouse, KEPCO, Mitsubishi. Однак офіційних коментарів щодо зацікавленості у такому проекті компанії поки що не надають. Тому поки що перевагу в постачанні реакторних установок має чеська компанія, яка, ймовірно, причетна до українського корупційного скандалу із колишнім депутатом від «Народного фронту» Миколою Мартиненком. Та головне – ця компанія входить до сфери впливу російського підсанкційного холдингу.

Якщо Ви помітили орфографічну помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Новини по темі:

comments powered by Disqus
Система Orphus

Щотижнева
e-mail розсилка