Користуватися електромобілем в 10-15 разів дешевше

Ринок електромобілів щороку все більше зростає та стає привабливішим. Якщо ще минулого року в Україні було зареєстровано всього лише 2846 легкових електромобілів, то вже цього року їх 9450! Проте, у порівнянні з традиційним видом транспорту - це критично мало. Чи є майбутнє у ринку електромобілів? Скільки можна економити, замінивши свій бензиновий транспорт на електричний? Як зарядити всій електромобіль у мегаполісі? Про всі ці та інші питання ми поговорили з Стефаном Благовісним, директором мережі електрозаправок ТОКА. 


Для початку давайте поговоримо про світовий ринок електромобілів. Він постійно зростає рік до року, але чи не занадто це повільний процес в контексті ринку автомобілів у цілому? Що перешкоджає сьогодні зростанню ринку електрокарів і які причини того, що він може «злетіти»?

Таке зростання – це абсолютно природний процес для ринку перехідного періоду. Дизельний скандал – випадковість?  Відмова у багатьох містах від використання дизельного авто в центрі?  Поява Tesla, яка зламала стереотипи – теж випадковість? Вся ця «випадковість» призводить до однієї закономірності – людство вже зробило свій вибір на користь електромобілів.

Але є і природний бар'єр – це інфраструктура. Тому що автомобільний ринок зараз колосальний, і він диктує певні стандарти якості використання авто. Ми не хочемо чекати, ми хочемо за дві хвилини заправитися, попиваючи смачну каву, та й за все це заплатити зі смартфону. І коли ми говоримо про те, що доведеться власникам електромобіля півгодини чекати на заправці – багатьох цей факт відлякує. Це раз.

Друге – ніхто не поспішає радикально збільшувати пробіг електромобіля. Це теж ознака перехідного періоду. Зараз одночасно виробляються електрокари, які проїжджають від одного заряду 600 км, і ті, які зможуть проїхати лише 200 км. Незабаром будуть одночасно вироблятися ті, які проїжджають 700 і 300 кілометрів. Це паралельні процеси. Третє – є чимало допоміжних індустрій, яким теж необхідно перебудуватися. Це ті, хто роблять двигуни внутрішнього згоряння, коробки передач, електроніку. Це все потрібно перебудувати, і це неможливо зробити швидко.

Людство вже зробило свій вибір на користь електромобілів!

Те, що якісь регіони вириваються в розвитку ринку електромобілів уперед – цьому теж є пояснення. Наприклад – Китай, який взяв курс на чисте повітря. І це не просто популізм: там армія садить дерева, а в Гуанчжоу перевели громадський транспорт на електрику, ну і так далі. Вони взяли для себе певний вектор – адже можуть собі це дозволити, при тому, що саме в Китаї знаходиться багато заводів з виробництва акумуляторів. Іще в 2012 році в Китаї з’явився електромобіль, які проїжджав 300 кілометрів на одному заряді.

Не варто забувати, що у кожного товару є певний цикл – від ідеї і до мас-маркету. І цей цикл необхідно пройти. І ще одне – вся автомобільна промисловість належить 20 компаніям. І ці, якщо спростити, 20 осіб, повинні зібратися в одній кімнаті і вирішити – як вони будуть переходити на електрику. Чи можливо це? Так, цілком.

З приводу причин "зльоту". Повернемося на 100 років назад в історії і подивимося, як люди пересіли з коней на автомобіль. У той час нормою було, коли на одній дорозі кінний екіпаж сусідів, припустимо, з Ford Model T. Але вже незабаром «фордів» ставало все більше, а кінних екіпажів – усе менше. Але в той же час, від коней ми теж не відмовилися. Подібна ситуація незабаром чекає і на авторинок. Спочатку з'являється 5% "ненормальних", заповзятливих, які потім підтягують іще відсотки 20 «підприємливих». А за ними вже підтягнеться й решта, остаточно перетворивши електрокари в мас-маркет.

Україна зараз – регіональний лідер ринку електромобілів. Коли і чому це сталося?

Все відносно – дивлячись під яким кутом аналізувати статистику. Якщо дивитися конкретно на наш регіон – то так, ми най-най-най. Показники кількості автомобілів plug-in у нас в рази вищі, ніж у Росії та Польщі. Водночас, якщо подивитися на країни Скандинавії або на Німеччину – темпи у нас значно нижчі.

Що відбувається в Україні? Люди у нас хочуть економити. Бензин дорогий, зарплати не дуже високі, а електромобіль допомагає заощадити в 10-15 разів. Плюс зіграло на руку те, що в деяких інших країнах введена компенсація за покупку електрокара, для стимулювання ринку. А у нас, в той же час, скасували ПДВ та акциз, зокрема на б/у автомобілі з електродвигунами.

Спочатку з'являється 5% "ненормальних", заповзятливих, які потім підтягують іще відсотки 20 «підприємливих»

Тобто не можна сказати, що держава не робить нічого для розвитку ринку. Однак і не можна стверджувати, що у нас багато зроблено для розвитку інфраструктури – тому що в цьому напрямку практично все робив приватний бізнес. Це такі компанії, як ми. Водночас необхідно, щоб держава – так, як це вже сталося з самими електромобілями – проявила увагу й до інфраструктури. Тому що сама по собі кількість електромобілів, які є в Україні, не дозволяє якісно і швидко розвивати мережу електрозаправок. І ми закрутимося в парадоксі: «чому немає машин? – немає зарядок» , «чому немає зарядок? – немає машин». Тому висновок: скасування акциза і ПДВ – добре, але потрібно й стимулювати тих, хто будує електромобільну інфраструктуру.

Я вважаю, що в кожному місті повинен бути план розвитку інфраструктури, до реалізації якого на конкретній основі могли б підключитися приватні компанії. Міська влада при цьому повинна виступати ініціатором такого процесу, провести конкурси на підряди, здати інфраструктуру в концесію або оренду, як це робиться за кордоном. Місто може чітко заявити: на парковках повинні бути місця для зарядки електромобілів, можливості безкоштовно їх паркувати... Можуть дозволити електрокарам, поки їх небагато, їздити по лініях для громадського транспорту? На даному етапі, як стимул – це все можливо. Нехай держава даватиме пільги компаніям, готовим укомплектовувати автопарк електромобілями... Потрібно зробити все, щоб дозволити цьому ринку у нас розвиватися швидше, раз держава відкрито заявляє про пріоритетність електромобілів.

Чи можна стверджувати, що електромобілі – це не лише екологічно, а й вигідно з матеріальної точки зору? Звідки цифри про економію в 15 разів?

На сьогоднішні в Україні вже зареєстровано близько 9450 електромобілів. Тільки сама їх наявність визначає зниження викиду СО2 на рівні 230 000 тонн на рік. Зрозуміло, що це усереднені показники, якщо припускати, що авто проїжджає 20 000 кілометрів на рік. Але в будь-якому випадку – це вражаюча цифра.

Але це іще не все. Багато хто зараз взяв курс на «зелену» енергію: вітер, сонячну енергію, біомасу. Атомна енергія, хоча до неї теж є питання, в цьому контексті теж більш «зелена», аніж вироблена на ТЕС. Якщо говорити про те, що електромобіль заряджається саме вночі до «повного бака», то тут ми бачимо приклад відмінної синергії. Поки ми спимо, енергоспоживання знижується (на тлі постійної роботи АЕС), а ось електромобілі продовжують споживати енергію. Таким чином ми можемо ефективно управляти енергосистемами, що теж призводить до зниження викидів СО2.

Ми закрутимося в парадоксі: «чому немає машин? – немає зарядок» , «чому немає зарядок? – немає машин». 

Щодо фінансової вигоди – давайте рахувати разом. Найпоширеніший в Україні електромобіль – Nissan Leaf – це більше 70% від усіх наших plug-in-ів. Він проїжджає в середньому до 6 кілометрів на 1 кіловат, тобто йому потрібно близько 17 КВт на 100 км. Якщо ж він заряджається в будинку за нічним тарифом (0,84 грн/кВт), то витрати будуть близько 14 грн на 100 км. Порівняємо з бензином, з Volkswagen Golf, який «їсть» близько 7 літрів на 100 км. Припустимо, це 33 грн/літр, отже разом – 230 грн. Різниця – в 16 разів. Дизельний двигун нехай споживає 5,5 літрів – все одно це значно дорожче, ніж електромобіль. Для найзавзятіших економів – прорахуємо різницю з газом. 14,5 грн коштує літр, авто подібного класу споживає в районі 10-11 літрів газу на 100 кілометрів – отже нехай буде за все 160 гривень, отже більше, аніж в 10 разів різниця. І навіть жителі багатоквартирних будинків, які не будуть заряджати за нічним тарифом, можуть заряджатися на публічних заправках по 5 грн – навіть у цьому випадку економія в порівнянні з газом становитиме близько 2 разів.

Усе ж мешканців багатоквартирних будинків у містах значно більше. Як бути їм, якщо вони бажають придбати електромобіль, а їх сусіди вже це зробили?

Головне завдання, яке ще недавно перед нами стояло – як вирішити проблему нічних зарядок? Заряджатися на публічних зарядках навіть по 4 грн/КВт покупець не дуже хоче – адже його мета – економія. Знову ж таки, «повний бак» отримати зараз найпростіше на нічний зарядці. Якщо ви – мешканець багатоквартирного будинку, в якому ще й є підземний паркінг, та іще й створено ОСББ – здавалося б, проблема вже вирішена. Ви говорите правлінню ОСББ – хочу 22 КВт на своє паркомісце, хочу поставити собі зарядку. Розумне правління скаже: у нас немає додаткової потужності, нерозсудливе ж дасть вам добро. Після вас прийде другий сусід – йому теж дозволять встановити. А ось після третього такого сусіда, як правило, почнуться проблеми – адже в будинку додаткові 80-100 КВт немає. І всі інші 100 сусідів починаю злитися: у них не буде можливості встановити собі зарядну станцію, навіть за додаткові гроші – не буде вистачати потужності. А збільшення потужності на 22 КВт обійдеться в 242 000 гривень, плюс сама зарядка буде коштувати ще 28 тисяч. Банально – 8200 літрів бензину, які можна купити на цю суму, вистачить точно на довше...

Замкнуте коло? Уже ні. Ми придумали розумну зарядну станцію для багатоквартирних будинків – «Smart Grid Solution». Вона використовує лише ту енергію, яка вже введена в будинок, просто вона розумно її перерозподіляє.

Як це працює?

Всі хочуть заряджатися вночі. З 1 години ночі до 5 години ранку в будинку падає енергоспоживання на 70%. Всю цю енергію ми віддаємо на паркінг і ефективно розподіляємо між електромобілями: комусь більше, комусь менше, в залежності від потреб. Таким чином, за 4-5 годин ми заряджаємо кожен електромобіль мінімум на його добовий пробіг, тобто на 100 кілометрів запасу ходу. Тобто електрокар отримає 16-17 КВт мінімум, а то й більше. І ця система працює в онлайн-режимі: ви увімкнули вранці чайник – з паркінгу пішла енергія, ви його вимкнули – енергія пішла знову в паркінг. Це значить, що зарядка постійно аналізує ситуацію, регулює ампераж – в залежності від того, куди потрібно віддати більше енергії. Тож нам не потрібно додавати ліміт електроенергії в будинку.

Ви говорите про проект компанії ТОКА, який є одним із переможців українського національного фіналу конкурсу «зелених» бізнес-ідей Сlimatelaunchpad...

Абсолютно вірно. З цією ідеєю ми пішли на конкурс Сlimatelaunchpad, змагаючись із 55 іншими командами. Вона сподобалася журі, тож ми вийшли до фіналу, який відбудеться в Единбурзі в листопаді. Це буде чемпіонат світу серед «зелених» стартапів.

Цей продукт – «Smart Grid Solution» – має серйозні перспективи не тільки в Україні, але й у світі. В середньостроковій перспективі – вже через 5-10 років – за електромобілями буде до 70% авторинку. З проблемою, яку я описав вище, зіткнуться абсолютно всі мешканці багатоквартирних будинків. Чи будуть додаватися нові технології щодо швидкості зарядок, щодо ефективного споживання електроенергії? Так, безумовно. Але те, що ця наша технологія, спрямована на дбайливе використання електроенергії, буде задіяна – у нас немає щодо цього жодного сумніву. Ми усвідомлюємо, що її будуть повторювати – адже ідея проста, однак дозволяє вирішити головну проблему ринку електромобілів. Тепер залишається тільки вивести її на мас-маркет. 


 
 Із Стефаном спілкувавcя Богдан Горобчук   
  

Якщо Ви помітили орфографічну помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter

Новини по темі:

comments powered by Disqus
Система Orphus
Щотижнева
e-mail розсилка